Startup konferencia v Košiciach

Aby naši priekopníci mohli inšpirovať komunitu okolo, potrebujú veľké javisko. 150 návštevníkov, 6 startupov a 10 spíkrov nám pomohlo spustiť v Košiciach prvú startupovú konferenciu.

Prototyp: Startup Fair

Organizácia našej prvej konferencie dokopy s našim prvým inkubačným programom nebola najľahšou úlohou, no verejné prezentácie sme pokladali za vysokú motiváciu pre naše startupy. Zároveň to bola veľká príležitosť, ako našej komunite dať zažiť, čo sme vytvorili namiesto toho, aby si o tom len čítala na nejakom blogu.

Celkom som sa obával, že ma Peťo bude tlačiť do toho, aby sme si našli profesionálneho moderátora. Súhlasil ale v tom, že by nebolo jednoduché nájsť niekoho, kto bude na jednej vlne s našimi skúsenosťami a zámermi, preto sme sa zhodli, že stojí za pokus, aby to odviedol jeden z nás. V neposlednom rade mi záležalo na tom, aby som si všetko skúsil na vlastnej koži a zistil tak, kde sú pred našu komunitu najväčšie príležitosti na pridanú hodnotu oproti bežným konferenciám.

Nechcel som sa učiť nejaký nekonečný scénár a tak najlepšou alternatívou bolo založiť celý program na našich zažitých skúsenostiach.

Naše aktivity a Starport som Daliborovi Cicmanovi predstavil na Startup Weekende, kde sme sa dohodli na ďalšom stretnutí a diskusii o partnerstve. Keď sme ho navštívili v GymBeame, objasnil nám, že podľa jeho názoru je Rocket Internet prístup k startupom niečím, čo by mohlo zaujímavo fungovať aj v našom regióne. Keďže to bola jasná myšlienka, o ktorej sme sa mohli baviť hodiny, rozhodli sme sa túto debatu presunúť na Startup Fair, kde som to napojil na tému o konkurencii, o ktorej prehľad je pre startupy kriticky dôležitý.

Druhá prednáška bola o RAT modeli (Riskiest Assumption Test), ktorý má byť lepšou alternatívou k validácii pomocou MVP (Minimum Viable Product). Slavo Tuleya zmenil zamestnávateľa 3-krát za posledných pár rokov, čo sa poznáme a precestoval pri tom celý svet, preto sme sa vedeli spoľahnúť, že nám prinesie niečo, čo pre nás bude novinkou.

Vďaka Hagedorn Infosysteme s nami Martin Reents strávil celý týždeň na campe v Starporte a dokonca súhlasil s tým, že na konferenciu si pripraví keynote o Business modeloch a MVP. Okrem toho, že výborne vypichol jednoduché myšlienky, poukázal aj na veľmi dobre pochopené spojitosti medzi Ycombinatorom a Starportom. Pre toto rád pracujem s skutočnými foundermi. Netreba im všetko vysvetľovať.

Fun fact: Táto fotka dokonale odráža dojem, ktorý sme spravili na našich zlatých partnerov. Mária zo Slovak-American Foundation nás s nadšením chválila slovami “... nikdy sme nevideli nikoho, kto by z vlastných peňazí dokázal dať dokopy niečo tak veľké...". Na druhej strane Štefan z Bestcena.sk, ako správny angel investor, nás vrátil do reality: “Nie zlé... na prvý event...”

Keď si spätne spomeniem na náš nekonečný a často zúfalý sales proces, tak sme mali extrémne šťastie na to, že sme napokon získali takúto kombináciu partnerov.

Marketing bol vždy veľmi vágnym pojmom v našej komunite, preto sme radi keď nájdeme kohokoľvek kto pomáha to uviesť jeho používanie na správnu mieru. Nepoznáme žiadnu agentúru, ktorá by sa venovala marketingu pre startupy a tak sme si pozvali niekoho, kto sa na to pozrie aspoň zvonku. Pali Adamčák z UI42 nám predstavil ich prípadové štúdie, v ktorých sme hľadali znaky spoločných prístupov s tým, čo robíme pre svoje startupy my.

Majo Porvažník je výborný príklad zakladateľa, ktorý má jasnú predstavu o tom, čo robí a taktiež komu a ako to prezentovať. Právne služby Sparringu nám počas nšho programu predstavil 3 krát a zakaždým to stálo za počúvanie.

Po Majovej prezentácii, ktorá bola prevažne o internom právnom nastavení startupu, nasledovali Andrej Petrus s radami k správnemu nastaveniu vzťahov medzi startupom a investorom. Publikum bolo celkom ohúrené množstvom špecifických údajov v prezentácii, obzvlášť k voľbe výšok podielov, ktoré by investori v konkrétnych kolách mali požadovať. Jeden z konkretných feedbackov bol niečo ako "Nebol tam žiadny bullshit, len samé skutočné čísla..."

Finančné projekcie sú náročnou témou pre začínajúce startupy. Našťastie nás GymBeam zoznámil s CrowdBerry. Mišo Nešpor celkom jednoducho vysvetlil, že aj keď majú radi startupy, ktoré sa snažia projekcie pripraviť sami, napokon ich pre tímy pripravujú hlavne vo svojej réžii. To aj celkom dáva zmysel.

Po relatívne vyčerpávajúcom programe sme sa napokon dostali k časti, kde startupy nášho campu mali prvýkráť odprezentovať, na čom pracujú. K prezetnáciám sme dali dokopy 2 zahraničných a 2 slovenských porotcov.

Martin Reents už naše startupy poznal z campu, preto bolo zaujímavé ho nechať ohodnotiť rozdiely, ktoré sa ukázali v prezentácii pred publikom.

Jason Godwin je Peťov známy, ktorź má mnoho vlastných podnikateľskźch príbehov, okrem iného aj s projektom elektrických skútrov Čezety.

Dano Gašpar prišiel z Crowdberry, ktoré je momentálne asi jeden z najsilnejších kapitálových fondov pre startupy na Slovensku.

Andrej Petrus bol pre nás zaujímavou voľbou pre kombináciu skúseností z organizácie SLOVCA napojenia na ZAKA family house, ktorý sa chystá investovať do startupo v našom regióne Európy.

Teraz k startupom:

Peter Horník je jeden z mála ľudí, ktorí boli pri Starport od samého začiatku. Počas našich spoločných rokov si vybudoval ku konceptu startupov veľmi zaujímavý vzťah a do nášho campu sa rozhodli zapojiť s produktom založeným na ich dlhoročných skúsenostiach v kinárskom priemysle.

Kinoflix je Netflixu podobná odpoveď na všetky problémy, ktoré musí podstúpiť ktokoľvek, kto má záujem verejne premietať.

Peťov 11-minútový vstup bol zároveň prvou príležitosťou, aby sme pocítili, že sme mali na trénovanie prezentácií pre dobro live eventu oveľa viac tlačiť.

Olga Shebanova nie je startupistka z Košíc, no pačila sa nám predstava mať na campe niekoho zvonku. Keďže Peťo bol poradcom v jej Heathclipe, rozhodli sme sa, že bude dobrým prírastkom do zmesi na náš camp.

Jej prezentácia sa sústredila na cestujúce tehotné ženy a expatov, ktorí mnohokrát čelia problémom pri návšteve lekára v zahraničí, keďže svoje zdravotné záznamy nemajú po ruke. Odpoveďou Healthclipu je ponúkať digitalizáciu a automatické preklady záznamov.

Ján Čuzy z Testissimo nám dal ďalšiu lekciu do našich príprav prezentujúcich. Po 13-tich minútach neúnavného prezentovania bol koniec stále v nedohľadne, preto sme sa rozhodli do toho skočiť.

Aj keď prezentácia neprebiehala, ako sme očakávali, tím spravil veľa dobrej práce s ich light-weight nástroj na end-2-end testovanie softwaru. Po campe sa rozhodli prestať sústreďovať na vývoj produktu a začať tlačiť na predaj, čo pokladáme za pozitívny vývoj. Dúfame, že sa im darí.

Viki Lukáčová sa do programu pridala ako jedna z menej sebavedomých, no ukázala sa napokon ako jedna z najprogresívnejších, keďže je zakladateľkou, ktorá pre svoj startup už viackrát zariskovala aj zlyhala. Vďaka faktu, že sa necíti pohodlne so svojou angličtinou, spravila si svoju domácu úlohu a k nášmu potešeniu sa svoj pitch poctivo naučila.

Jej Bemyde projekt sa zameriava na to, aby sa služby interiérového designu stali dostupným a čas šetriacim procesom.

Martinom Studenčanom som sa zoznámil vďaka jeho startupu STEMI a prepojeniu s mojou prácou v sektore verejnej bezpečnosti. K nášmu campu sa pridal, aby využil svoje skúsenosti s firemnými výjazdmi z jeho Wolfhousu.

Martin sa rozhodol vytvoriť NextRetreat, aby spoločnosti, ktoré sa starajú o spokojnosť svojich tímov, vedeli jednoducho nájsť destinácie, ktoré ponúkajú vhodné ubytovanie aj pracovné priestory.

Zdenko Vrábel, jeden z Peťových bývalých kolegov, sa k nášmu campu pridal, aby sa právou na svojom projekte naučil čo najviac o startupoch. Na základe svojich skúseností s problémami, ktoré prináša narastajúca komplexita softwarového kódu, postavil algoritmus, ktorý prelieza celou históriou vývoja softwaru a vizualizuj rôzne použiteľné informácie pre manažment.

Aj keď ešte zápasia s rozhodovaním, na čo sa so svojim nástrojom zamerať, Zdenkov tím ukázal, že si vedia spraviť svoju prácu, takže môj tip je, že Unravela si tak či tak nájde cestu nahor.

Po prezentáciách dostala javisko opäť porota, aby zhodnotila svoje pocity z prvých 6-tich tímov, campu, konferencie a celého ekosystému, ktorý práve spoznali.

Každý zo startupov dostal svoj feedback individuálne a celkovo sme sa zhodli, že najväčšou slabinou bol tréning prezentácií. Keď príde na otázku rozvoja regiónu, Martin Reents nám vypichol, že nám tu chýba jeden kritický element potrebný pre prácu s ekosystémom - anjelskí investori.

Tadiaľ teda aj vedú naše budúce cesty.

Napokon sme po 6-tich mesiacov konečne mohli vyjsť do Bistra a s úľavou sa nadýchať povojnového čerstvého vzduchu.

Naučili sme sa veľa o svojej komunite a po dôkladnom spracovaní feedbackov od startupov aj účastníkov sme sa rozhodli, čo ďalej - ísť nižšie do ekosystému a postaviť funkčný program pre začínajúcich startupistov. Tam viazne najväčší potenciál nášho ekosystému.

Medzitým sa Startup Fari ukázal ako výborný event pre väčšie miľniky v našej práci a najmä super príležitosťou pre kvalitný networking.

Stanley Mácha

  • 10+ years freelance product design
  • 5+ years Košice startup community
  • founder @ Starport
  • product designer @ Hagedorn Infosysteme
  • ex-product designer @ Groupsolver

Peter Urban

  • 15+ years in software enterprises and startups
  • Chief Product Officer @ Nordlicht
  • ex-head of product @ Matsuko
  • ex-product owner @ Wirecard AG
  • advising 3 startups now
Stardust Concepts s.r.o. | Skladná 58, 040 01 Košice-Južné Mesto
SK